A tall de resum

A Pasai Donibane fent el pas de barca

La gran volta a les terres basques en btt (1r any: Pamplona - Beasain - Pamplona)

Impossible resumir les sensacions i vivències que hem experimentat.

Hem passat per boscos frondosos, hem ensumat el mar en costes espectaculars, ens hi hem banyat, i també en un gorg frescal i alguna piscina.

Hem fet camins tranquils seguint antigues vies de tren i d'altres cops hem pedalat per pistes i corriols de tota mena, també per la llera d'un torrent. I hem pujat la bici a una barca.

Hem pujat rampes impossibles i, perquè ho eren, hem hagut d'empènyer la bici a voltes, entre fang, pedres i aigua...

Però sobretot hem gaudit del camí i de la companyia. I de l'esplèndida i sempre sorprenent acollida -en els temps que vivim- de la gent del país, nascuts aquí o no.

La suma de tot és incomptable, no hi ha xifres que ho puguin resumir.

Tot i així aquí en teniu algunes:

• 7 dies damunt la bici
  • 350 kms.
  • més de 6.000 m de desnivell+
  • algunes desenes de túnels -la majoria no il·luminats, però el més llarg, de 2.700 m, sí-
  • hem dormit a 7 llocs diferents: un hostal, un alberg clàssic, una casa rural, un càmping, un hotel de benzinera i en un "nínxol" d'un alberg modern. Fins i tot en una casa particular!
hem passat un munt d'hores damunt la bici
i unes tantes més observant embadalits el paisatge, o rient i explicant facècies, o menjant i bebent (quants litres de cervesa? quants plats combinats?) que si no la màquina no tira.

I també molts moments per al silenci, la reflexió i el repòs.

L'any que ve, si Déu vol, hi tornarem per continuar la ruta on l'hem deixada.

Agraïts  d'haver-la pogut gaudir.

7è dia: Beasain - Pamplona

Una nova tipologia d'allotjament que no havíem tastat encara.

Dia 7: Beasain - Pamplona

Distància:  72 kms.

Desnivell+:  1050 m.

Aquí ho teniu: el nostre allotjament en un hotel de benzinera. He de dir que vam estar-hi molt bé, les habitacions eren molt còmodes i agradables i a més insonoritzades, no vam sentir el trànsit de l'autovia que teníem just al costat.

Ens llevem amb la incògnita de com organitzar la ruta. Ens queda un dia i hauríem d'arribar a algun lloc des del qual poder anar a buscar els cotxes fàcilment -en bus o tren, per exemple. Ens arribem fins l'estació de Beasain, que tenim molt a prop, i preguntem a la finestreta quines opcions tenim. El noi, molt atent, ens explica que l'única opció per acostar-se a Pamplona és la línia que passa per Altsasua. Ens dona l'horari de pas per diferents estacions. Avaluem les diferents possibilitats i creiem que el millor serà tornar en bici per la vall de l'Agauntza que vam baixar ahir, però en comptes d'enfilar-se cap a Aralar pujar el coll de Lizarrusti. Des d'allí baixarem a la vall del riu Arakil on trobem els pobles per on passa el tren cap a Pamplona. Si no arribem a Pamplona almenys estarem a prop i enllaçats.

Reprenem doncs, la vall de l'Agauntza però ara cara amunt: Lazcao, San Martín, Arrondo... És a partir d'aquest darrer poblet que deixem el trencall d'ahir cap a Aralar i seguim pujant la vall: San Gregorio, Ergoyena... A partir de Kaxeta és on comença pròpiament el port de Lizarrusti (622 m). Són poc més de 6 km i es puja un desnivell d'uns 300 m. amb una mitjana d'un 5%. És una ascensió molt tranquil·la i progressiva que fem per un preciosa fageda un cop més, cadascú al seu ritme, com ha de ser.

Arribant dalt del port (entremig de la foto se'ns ha colat un espontani...;)

En poc més de mitja horeta som dalt i fem un petit mos mentre ens anem reagrupant. Al coll hi ha una petita àrea de pícnic i un gran edifici on ara hi ha el centre d'interpretació del Parc Natural de Lizarrusti que va ser antigament una casa arbitrio on vivien els mikeletes, un cos destinat al control del contraban i al cobrament d'impostos creat el segle XIX. Llegint aquí he vist que des del port es pot accedir a l'embassament de Lareo (el que vam passar ahir baixant d'Aralar) tot fent una caminadeta d'uns 40 min.

Abans de baixar ens fem una foto de record. Bé, dues, que si no no sortim tots. Aquí les teniu.

Per l'altra banda el port baixa més suau i en poca estona ens trobem a la vall de l'Arakil. Abans d'arribar a Arbizu busquem alguna alternativa a la carretera. Trobem un camí que, de tant en tant és asfaltat i va resseguint la vall més o menys paral·lelament i molt a prop de la via del tren. Amb algun tobogan, això sí. Abans que algun d'aquests tobogans ens faci enfilar més del necessari decidim deixar el camí i acostar-nos a Uharte-Arakil a veure si podem dinar alguna coseta.

Just abans d'entrar al poble ens trobem un català (de Barcelona amb arrels basques i que ara viu a Portugal) que ens diu d'anar al bar de la piscina. Haurem d'atravessar tot el poble i enfilar-nos una miqueta -molt poc. Però quan hi arribem es veu molt tancat. Hi ha algú dins de la piscina però quan intentem demanar-los si està obert no ens fan ni cas. Decidim tornar al centre del poble i provar sort en algun dels bars que hem vist tot passant. Allà sabem que ahir van acabar les festes (per això la piscina estava tancada) però la mestressa del restaurant, molt salada, ens diu que endavant, que alguna cosa ens faran encara que -diu literalment- "se bebieron hasta el agua de los jarrones".😂

(abans d'entrar al restaurant xerrem -bé xerro jo- amb una parella que també està fent ruta amb alforges, amb tenda i tot. Ella catalana, ell de Burgos, crec, molt macos. Estem d'acord: viatjar en bici és el millor que hi ha).

A Uharte - Arakil.

Avui tampoc hi haurà plats combinats. Uns bons plats de "alubias rojas" i "garbanzos" i "calamares". Tastem també la chistorra feta pels de la casa ("que no repite porque no está hecha con conservantes"). I realment és veritat, molt gustosa i gens pesant.

Després de dinar -i sense temps de migdiades perquè creiem que, si ens espavilem, podem arribar avui a Pamplona- reprenem la ruta. El sol castiga una miqueta l'esquena però l'aire és fresc. Just a la nostra esquerra s'alça la serra d'Aralar. S'hi veuen les antenes i més a l'esquerra s'endevina el santuari. Ahir, entre la boira es veien alguns poblets allà baix que és on som ara.

Vista de la serra d'Aralar des de la vall de l'Arakil

Seguim pedalant per la carretera però és prou tranquil·la com perquè no ens amoinin gaire els cotxes. A la nostra dreta s'alça la Sierra de San Donato. Algú la compara amb el nostre Cadí i és veritat que s'hi assembla però en petit.

La serra de San Donato  (1493 m) que enllaça amb la serra de Satrústegi (1139 m)

Seguim per aquesta carretera (NA-2410) fins a Irurtzun on recuperarem la Via Verda Plazaola que vam deixar a Lekunberri. Abans, però, fem una paradeta per mirar de concretar allotjament a Pamplona. Trobem un alberg que accepta gent que no faci el Camí de Sant Jaume. Perfecte! Ara ja sabem que podem acabar de pedalar tranquils. Bé, no tant, perquè la recepció tanca a les 8 i ja són gairebé les 7. Queden menys de 20 km. Un parell ens avancem per a mirar d'arribar abans de les 8. El camí és bo i permet fer via, de manera que, al cap d'una mica més de mitja hora estem entrant per la porta de la Via Verda a Berriosuso, a les rodalies de Pamplona.

Una darrera apretada, que falta poc per les 8. Ja a Pamplona demanem a unes noies la manera més ràpida d'arribar a la Calle del Carmen, que és on tenim l'alberg. Al cap de poc estem pedalant pel casc antic i uns 10 minuts abans de l'hora de tancar la recepció arribem a lloc.
Ens donen les instruccions necessàries per a instal·lar-nos. L'alberg està organitzat a base d'unes lliteres que queden separades per cortines les unes de les altres, com una mena de "nínxol" (fem la broma però després estarem molt bé). Cada una té el seu llum, endoll i un armariet a sota de tot tancat amb clau on podem deixar les nostres coses. Hi ha una zona d'estar compartida, banys i dutxes i un pati exterior al final on podem deixar les bicis.

El Gali al seu "nínxol"  😅

Un cop instal·lats i dutxats anem a veure Pamplona la nuit. Hi ha un ambientàs. Molta gent jove pels carrers, alguns menjant asseguts al terra en una placeta. Ens arribem fins a la Plaza del Castillo on hi ha molts bars i restaurants. Acabem sopant a dins -a fora hi ha massa soroll- i, sense dir-nos-ho, ens posem d'acord en demanar cadascú una amanida, que en tenen de molt variades i completes. Estem fins a... dels plats combinats, sobretot dels ous ferrats, patates i pebrots. 😅 Per cert, la cambrera -la mare del xicot jove que regenta el local- també es mereixeria un capítol a part. Bromes a part, ens atén molt bé i amb alegria.

L'endemà al matí abans de prendre les bicis i arribar als cotxes (estan en un barri dels afores) anem a esmorzar en un forn-cafeteria regentat per unes búlgares molt divertides també.

I ens fem la foto finish de la ruta d'aquest any davant de l'ajuntament de Pamplona, el del "chupinazo" de San Fermín.

Han estat uns dies increibles. Per la ruta, pels paisatges, pels moments i, sobretot, per la companyia. Que bé tornar a ciclar junts!

L'any vinent, si Déu vol, la continuarem on l'hem deixada. Mentrestant les imatges i els records d'aquests dies ens acompanyaran, segur.

6è dia: Lekunberri - Beasain

Dia rúfol a la serra d'Aralar

Dia 6: Lekunberri - Beasain

Distància:  58 km

Desnivell+:  1.180 m

El dia es lleva tapat i humit. Durant la nit ha anat caient una pluja fina, el xirimiri que diuen per aquí. Ara no plou però no sembla que s'hagi d'aclarir. Deixem el càmping i agafem primer una carretera secundària en direcció a Iribas, quatre cases a poc més d'un km de Lekunberri. Un cop allà comença la pista. I torna a ploure així que, abans d'arrencar, ens protegim una mica.

La pista s'endinsa al massís d'Aralar per camins cada cop més estrets i fangosos. Desestimem la proposta del track d'anar i tornar del naixement del riu Larraun (el de la cascada d'ahir) perquè el dia serà llarg i no ens convé fer cap marrada innecessària. Sobretot tenint en compte la inestabilitat atmosfèrica.

Però al cap d'una estona, quan entrem dins del bosc, la pista es perd i no veiem clar cap a on anar. El gps aquí no té massa cobertura i sembla que li va passar el mateix al que va marcar la ruta. Mentre busquem un camí alternatiu per anar cap a la carretera, que ha d'estar a prop, ens trobem un parell de caminants. Venen d'unes coves -potser les de Mendukilo tot i que per aquesta zona n'hi ha moltes- i ens ajuden a orientar-nos una mica.

Vaig a buscar el mapa d'Aralar per confirmar-ho i me n'adono que em deu haver caigut la bossa que duia lligada sobre l'alforja del darrere. M'ha d'haver caigut en un tram amb molt de fang i pedres. Com que, pel que sembla, hem de fer marxa enrere segur que la trobarem. I així és. Aquests excursionistes la troben al camí molt a prop d'on ens hauríem d'haver desviat cap a la dreta per un corriol que porta a la carretera. És un tram curt però estret, fangós  i amb un fort desnivell. Hem d'empènyer entre dos les bicis primer i després atravessar un pas que està tancat amb filferro de punxes. Amb calma i paciència el desfem i així podem passar les bicis. La carretera és a pocs metres però encara queda un darrer obstacle. Una altra tanca de filferro. Però aquesta té una escala de fusta perquè hi passem per sobre... amb les bicis. Que no és fàcil. Un cop més, alforges fora.

Decidim seguir el tros que queda fins a San Migel in Excelsis per carretera, tot i que el track original ens proposa una nova marrada més endavant. Tal com estan els camins és el millor. A més aquesta carretera és força tranquil·la -encara que és diumenge- i va pujant de manera progressiva entre uns faigs i roures immensos. Té uns racons preciosos també!

Arribem al trencall on la carretera gira per dirigir-se al santuari. Després tornarem a aquesta cruïlla per continuar la ruta cap a l'ermita d'Andra Mari.

Queda una darrera pujada fins a San Migel, uns 200 m de desnivell en poc més de 3 km.

A dalt el dia s'està emboirant i fa un fred que pela. Entrem al santuari per fer-hi un cop d'ull.

Estan acabant un ofici religiós. Fan l'adoració a una estatueta de l'arcàngel San Migel que conté un fragment de la Lignum Crucis (la creu de Crist), per torns passen a fer-li un petó mentre canten els goigs de San Migel. En euskera, òbviament.

La tornada diu:

"Mikel, Mikel, Mikel gurea, gorde, gorde, Euskalherria". ("Miquel salva la nostra Euskalherria")

(imatges de l'església, un detall del retaule romànic de San Migel i l'angel custodi -davant del retaule)

(Font: Viquipèdia)

La llegenda del santuari explica una curiosa història sobre Teodosio de Goñi, enganyat pel diable sobre l'adulteri de la seva dona. Ell, ple d'odi, mata per error els seus propis pares pensant que eren els suposats amants.

El Papa el condemna a vagar encadenat per les muntanyes. Fins que un dia, a la serra d'Aralar, es troba un drac. Demana ajuda a San Migel i aquest mata el drac i li talla les cadenes. En agraïment, Teodosio erigeix el santuari en el seu nom. A la foto teniu la llegenda amb més detall.

És molt curiós destacar que el retaule romànic (S XII) està bellament esmaltat, fet gens habitual en els retaules d'aquesta època.

De tot plegat podeu trobar més informació aquí.

Al final de l'ofici, el capellà ens pregunta d'on venim i ens fa una petita explicació abans d'una visita guiada que l'espera.

Segons ell, San Migel seria el "Sant Jordi" de les terres basques. És ell qui mata el drac i és venerat com a patró religiós d'Euskal Herria des de principis del segle XX.

Després de dinar -mereixeria un capítol especial dedicat al Pedro, l'encarregat del bar- i ja amb la boira omplint gairebé tota la vall emprenem la baixada fins a la cruïlla on agafarem la pista cap a Andra Mari. Un camí ample, empedrat a trams, que va pujant també progressivament entre bosc i clarianes on vaques i cavalls pasturen mandrosament.

A la part més alta, ja només governada per prats de pastura, el paisatge s'obre per tots els costats. Arreu s'hi veuen ramats pasturant i el so dels esquellots passa a ser la banda sonora.

Al cap de poc trobem a l'esquerra el trencall cap a l'ermita d'Andra Mari. Tampoc hi anirem perquè ens queda un bon tros de baixada i no sabem com ens trobarem el camí.
I al cap de poc, mentre obrim unes tanques de pas ens ve a rebre un curiós exèrcit de porquets...

...que reculen esporuguits tan bon punt avancem cap a ells. A la tanca següent ens esperen els lladrucs esverats d'uns gossos... lligats. Sort, que si no, no sé si haguéssim obert la tanca! Al cap de poc són unes vaques les que ens barren el pas. No fan la més mínima intenció d'apartar-se mentre van fent glops d'un bassal. Fins que el Pep no es decideix a apartar-les no podem seguir el camí.

La pista davalla amb trams que realment fan respecte. I més si tenim en compte que els fem entre l'herba i les pedres. Costa que la bici no prengui més velocitat de la desitjada. Quan es suavitza apareix un prat preciós. Foto. I després un ramat d'ovelles lachas, una raça autòctona. Foto.

Continuem pista avall fins que gira abruptament i ens fiquem per un corriol que, entre l'aigua  i el trepitjar de les vaques s'ha convertit en un veritable fangueig. Ens costa trobar el millor pas i, sobretot, fer-ho sense relliscar. Sabem que ens espera un embassament aviat però no arriba mai, això va lent. I quan ens sembla que ja ho tenim a tocar ens trobem amb un torrent pedregós que cal baixar sí o sí.

Amb paciència -i algun renec- arribem al final del torrent i, finalment tornem a tenir una pista com cal. Passem l'embassament de Lareo que deixem a la nostra esquerra. Trobem gent caminant, senyal que és un lloc més o menys concorregut. Nosaltres, però, anem ja cara avall amb ganes. Volem arribar a la carretera i decidir -com cada dia- què fem amb l'allotjament.

Arribem a una mena de collet on hi ha la carretera i, després d'algunes trucades lliguem habitacions a Beasain. Emprenem una baixada força vertiginosa que ens aboca ja definitivament a la vall del riu Agauntza. Beasain ens hi espera al final. Atravessem un munt de poblets o barriades (Arraondo, San Martín...) fins que arribem a Lazcao, una petita ciutat amb unes cases senyorials i una església impressionant. Ja som a tocar de Beasain.

La dura jornada d'avui toca a la seva fi i podrem descansar en un hotel... de benzinera! Encara no ho havíem vist mai. Ens atenen amb molta amabilitat i, després de la dutxa preceptiva, anem al centre a veure si sopem. Després d'uns quants intents acabem fent-ho a l'aire lliure, en una terrassa poc il·luminada (sort que la cambrera que ens atén estupendament ens ho arreglarà). Ens escapem dels plats combinats i, entre rialles i comentaris de la jornada anem a dormir plans, planets. Però molt contents! Quin país tan bonic que estem coneixent...

Avui la ruta es mereix dos mapes, el de carreteres i el de relleu.

Dia 5: Leitza - Lekunberri

De nou a la Via Verda Plazaola

Distància: 14 kms

Desnivell+:  460 m

A partir d'avui ja no serem els 7 magnífics. El David, per un problema de salut ha passat una mala nit i no es veu amb cor de continuar. Avui el vindran a buscar a Leitza i tornarà cap a casa. Sap greu. Els dies vinents tindrem sovint aquella sensació que falta algú. Faltaràs tu. Gràcies pels dies compartits. Haurem d'aprendre a comptar 6. A la tornada ens ho explicarem.

Comencem el dia esmorzant a la cafeteria on treballa l'Alexandra. És una manera també d'agrair-li tot el que ha fet per nosaltres. És un encant.

Després comencem la ruta anant a buscar la Via Verda la Plazaola. Com que no entra al poble sinó que l'envolta sense perdre alçada ara ens tocarà recuperar aquest desnivell per un sender empenyent les bicis un altre cop.

Deixem Leitza enrere

La via verda transcorre plàcida remuntant poc a poc la vall. El matí és assolellat i la llum càlida però la fresca del matí ens permet pedalar sense suors.

Al cap d'uns quatre quilòmetres i mig ens trobem amb un nou túnel, però aquest no és un túnel qualsevol. És el més llarg de totes les vies verdes europees: es diu Uitzi i fa... 2,7 kms!! Aquest, però, sí que està il·luminat.

Hi entrem i un aire fred ens envolta fins la sortida. Faig aquests gairebé 3 km sol, em ve de gust de gaudir d'aquesta experiència "a la panxa de la balena" com un Jonàs en bicicleta. Els llums es van succeint al sostre i projecten una línia que es perd a l'infinit. Quan arribo al final espero els meus companys i provo de fer fotos amb zoom. Surten unes imatges que semblen sortides d'una sèrie de ciència ficció.

Per cert, val la pena llegir el que diu la web de Turismo de Navarra sobre aquesta via fèrria:

DIRECTO DE PAMPLONA A SAN SEBASTIÁN: Así titulaba la prensa local, la noticia de la inauguración del tren del Plazaola en 1914. Un tren que uniría las ciudades de Pamplona y San Sebastián hasta las nefastas inundaciones de 1953, que obligaron a cerrar definitivamente el trayecto. Un atractivo recorrido de 85km, salpicado de túneles, puentes, estaciones, kantinas, tanques, etc. que desde finales del siglo XX se están recuperando como parte de una atractiva vía verde, la del Plazaola, idónea para disfrutar de paseos, actividades de ocio,bicicleta, etc. en un paraje de excepcional belleza

Aquí, també hi trobareu un petit reportatge

Al cap d'uns 5 km arribem a Lekunberri. La via verda passa per l'antiga estació ara reconvertida en cafeteria per un costat i en oficina de turisme per un altre. Entrem a demanar informació per a la ruta d'avui: pujada a San Migel de Aralar. Ens l'expliquen alhora que ens diuen que per avui s'esperen pluges i tempestes, que allà dalt fan respecte, diuen, a més d'una forta baixada de temperatures, prop de 10 graus. Intentem contactar amb un refugi que hi ha prop del santuari sense obtenir resposta. Ens plantegem canviar de plans. Agafar-nos un dia tranquil a Lekunberri, fer alguna excursioneta a prop i continuar la ruta demà que sembla que les previsions són una mica millors. A més, un altre de la colla, el Mallo, tampoc està massa fi. Li anirà bé un dia més reposat.

La via verda prop de Lekunberri

Resulta que molt a prop hi ha un càmping i tenen una mena de petits apartaments que ens aniran molt bé. A més estan adaptats a rebre ciclistes i tenen una infrastructura adequada. O sigui que la decisió està presa. Ens prenem un dia de descans. Anirem tot caminant per la vora del riu Larrau fins a una cascada que ens han dit que val la pena de veure: lxkier. Ens enduem el dinar.

El riu Larrau

Un cop allà un parell de nosaltres no pot resistir de provar la temperatura de l'aigua. Està realment fresqueta! Hi ha d'altra gent que també s'ha animat a fer-ho, no sense els crits habituals que fa tothom quan entra en contacte amb l'aigua. Després del banyet ens asseiem sota uns roures a dinar. Encara portem algun fuet i formatge que acompanyem amb el pa de panses que vam comprar ahir a Las doce tribus, que està  "que te pasas", com deia la dona que ens el va vendre.

La cascada d'Ixkier

Avui sí que tindrem temps de fer una migdiadeta de tornada al càmping. Alguns aprofiten per a tastar la piscina o per fer una mica de bugada. El temps, però, s'ha anat tapant, la temperatura està baixant i fa un ventet d'aquells que anuncia canvis. Ens arribem fins al centre del poble a veure si podem prendre alguna coseta. Hi ha molt poc moviment pels carrers i alguns bars estan tancats. Finalment en trobem un i hi prenem un... cacau calentonet. Demanem per sopar però no tenen massa oferta així que comencem un tomb fins que en trobem un on ens ofereixen els ja típics plats combinats i també alguna hamburguesa. A més ens faran un plat d'arròs blanc per al Mallo, que no està del tot catòlic. El bar està buit però, al cap de mitja horeta, ja no s'hi cap, sembla que tot el poble s'hagi citat aquí dintre. I alguns ni tan sols prenen res.

Ens retirem d'hora. Demà tenim una jornada dura -no sabem si també molla- i val la pena estar descansats. Ha estat bé aquest dia per a recuperar forces. La serra d'Aralar ens està esperant.